Sonata de Otoño

Teatro Palacio Valdés

Sonata de Otoño

Teatro Palacio Valdés

Teatro Palacio Valdés
Avilés
"Filmen handlar om en ateists uppmaning, liksom Bergman torterad av sina förfäders religion, att slåss mot bluffmakarna; allt utifrån ett nordiskt perspektiv som vi då kämpade för att förstå, men som nu framstår som mycket närmare oss."
Joaquín Fuertes i La Voz de Avilés

Om uppsättningen

Boni Oritz i La Voz de Asturias skriver under rubriken "Riskfyllt och berömvärt" att Paredes från första stund är briljant i rollen som Charlotte. Hon fortsätter: "Bortsett från de mästerliga rollprestationerna, med några utomordentligt starka dialoger mellan Marisa Paredes och Nuria Gallardo, lyder föreställningen under José Carlos Plaza egensinniga regi."

Alfonso Arribas i Norte Castilla var mer tveksam till föreställningen: "Marisa Paredes bidrar med närvaro och klass, men misslyckas med att föra sin välkända persona bortom klichén. Nuria Gllardo, med vilken hon delar tid och huvudrollsinnehav, får ta emot de varmare applåderna för sin förmåga att utrycka lidande, även om hennes tolkning i själva verket saknar något av både pausering och tillbakahållande."

Arribas framhöll istället uppsättningens mer tekniska aspekter: "Det som står ut mest i föreställningen är scenografin och ljussättningen. Båda kombinerar rörelse med att bidra till berättandet och är fantasifullt såväl som praktiskt genomförda."

Joaquín Fuertes i La Voz de Avilés skrev en recension präglad av intrycken av Ingmar Bergmans konstnärskap: "Det är i själva verket inte så svårt att förstå Ingmar Bergmans verk: det är bara att glömma all gammal metafysik och med naket sinne se in i oss själva, liksom när man vaknar upp ur en dröm. Bindningen till det förgångna gav honom katolska kyrkans pris för filmen Jungfrukällan i samband med Valladolid filmfestival. Filmen handlar om en ateists uppmaning, liksom Bergman torterad av sina förfäders religion, att slåss mot bluffmakarna; allt utifrån ett nordiskt perspektiv som vi då kämpade för att förstå, men som nu framstår som mycket närmare oss."

Fuertes hyllade vidare regissörens insats: "Jose Antonio Plaza, vars namn i sig medför tillräckligt med respekt, har hjälpt oss upptäcka att Ingmar Bergman utgör ett eget teateruniversum, vilket ibland öppnat revor i filmerna, som för att låta de levande återvända från duken. Det finns egentligen inte mer att tillägga än att teateranhängarna i Avilés, genom Jose Carlos Plazas envishet att återuppliva en myt och genom Marisa Paredes och Nuria Gallardos förmågor att genom sina skickliga rolltolkningar genomtränga våra hjärtan, över en kall natt välsignats med en ovärderlig skatt. Utan att för den sakens skull glömma bort Chema Muñoz och Pilar Gil och alla dem som bidragit till denna oförglömliga ensemble."

I La Nueva España framhöll även Saúl Fernández Pilar Gil, som gör rollen som Victor: "Nykomlingen Pilar Gil tillbringade enbart några minuter på scen, men bidrog med en extraordinär insats på högsta nivå."

Källor

  • Alfonso Arribas, Norte Castilla, 4 april 2008.
  • Saúl Fernández, La Nueva España, 10 april 2008.
  • Joaquín Fuertes, La Voz de Avilés, 9 april 2008.
  • Boni Ortiz, La Voz de Asturias, 9 april 2008.

Bilder / videor

Medarbetare

  • José Carlos Plaza, Regi
  • Manuel Calzada, Bearbetning
  • Paco Leal, Scenografi
  • Sibyla, Kostym
  • Val Barreto, Kostym
  • Óscar Sáinz, Ljusdesign
  • Mariano Díaz, Musik
  • David Sueiro, Formgivare
  • David Ruano, Fotograf
  • Odéon Decorados, Scenmästare
  • Luis F. Dos Santos, Kostymchef
  • Ricardo del Val, Ljustekniker
  • Alfonso Jiménez, Maskör
  • Arsenio Fernández, Ljudtekniker
  • Sara Quijada, Peruk och mask
  • Leo Granulles, Scenmästare
  • Jesús Cimarro, Producent
  • Marisa Paredes, Charlotte
  • Nuria Gallardo, Eva
  • Chema Munoz, Helena
  • Pilar Gil, Victor

Fler uppsättningar av Höstsonaten