Szenen einer Ehe

Denna uppsättning utgjorde uruppförandet av den långa versionen av Scener ur ett äktenskap.

Marianne (Dörte Lysssewski) och Johan (Ernst Stötzner).
Szenen einer Ehe

Denna uppsättning utgjorde uruppförandet av den långa versionen av Scener ur ett äktenskap.

Schauspielhaus Zürich/Burgtheater Wien/Schaubühne am Lehniner Platz Berlin
Zürich
"Ett stoff och en regi, som alltid – även på teatern – når in under huden."
Peter Burri, Kultur-Punkt

Text

Christoph Kuhn i Tages Anzeiger ansåg att alltför mycket hunnit hända under de 25 år som gått sedan TV-versionens radikala uppgörelse med äktenskapet. Han menade dock att Giesing bidrar med en intressant tolkning: "Till skillnad mot filmen där Liv Ullmann spelar en befriad, allt starkare Marianne, verkar Dörte Lyssewskis motsvarighet i slutet fragil, osäker, forcerad i sex- och misshandelsscenerna, medan mannen, Ernst Stötzner som tjänar på detta tillstånd inte är helt så hjälplös som författaren vill ha honom till."

Rolf Glittermans scenografi var ett typiskt nordiskt hem komplett med IKEA byrå och funktionella möbler där dekor, kostym och musik gör klart att handlingen utspelas under 70-talet, något som enligt Anja Lauper i Tagblatt utgör Giesings vördnadsbetygelse för Bergman.

Recensionerna framhöll annars främst de båda huvudrollsinnehavarnas insatser där flera kommenterade det faktum att skådespelarna är ett par även i verkligheten. Dörte Lyssewskis Marianne hyllades unisont, som exempelvis av Koni Loepfe, i DAZ: "Framförallt visar Dörte Lyssewski upp en otroligt bred palett; från den unga studenten med vänstersympatier till duktig hustru, som försöker förena rollerna som mor, yrkeskvinna och älskarinna med alla krafter, och som efter skilsmässan upptäcker sin sexualitet och sig själv, börjar leka och dessutom behöver mötena med sin före detta man för att kunna utforska sig själv." Martin Walder i Neue Zürcher Zeitung menade att båda gjorde suveräna, neurotiska karaktärer, där dock Ernst Stötzners Johan märktes något mindre.

Torbjörn Bergflödt, Südkurier, 4 mars 1997
Christoph Kuhn, Tages Anzeiger, 4 mars 1997
Martin Walder, Neue Zürcher Zeitung, 4 mars 1997
Koni Loepfe, DAZ, 4 mars 1997
Peter Burri, Kultur-Punkt, Schweizer Radio DRS2, 3 mars 1997

Medarbetare

  • Tina Engel, Atelje och verkstadsledning
  • Bruno Hitz, Dramaturg
  • Ingmar Bergman, Författare
  • Gert Klette, Inspicient
  • Falk Bauer, Kostym
  • Peter Färber, Ljudtekniker
  • Marcel Hiltpold, Ljudtekniker
  • Kurt Janser, Ljussättare
  • Konrad Lindenberg , Ljussättare
  • Valentin Gallé, Ljussättare
  • Markus Bönzli, Ljussättare
  • Gisela Ravicini, Maskör
  • Natascha Gujer, Maskör
  • Erich Müller, Maskör
  • Janusz Stoklosa, Musik
  • Dieter Giesing, Regi
  • Nina Hartwig, Regiassistent
  • Rachel West, Regiassistent
  • Hans-Ueli Tischhauser, Rekvisitör
  • Rolf Glittenberg, Scenografi
  • Gerlinde Uhlig-Vanet, Sufflös
  • Albert Brägger, Tekniker
  • Hans Fick, Tekniker
  • Angelo Rosenfelder, Tekniker
  • Räthus Veraguth, Tekniker
  • Peter Fischer, Teknisk chef
  • Hans-Joachim Maass, Översättning
  • Barbara Maey, Regielev
  • Martin Gaflisch, Verkstadsledare
  • Dörte Lysssewski, Marianne
  • Ernst Stötzner, Johan
  • Regina Stötzel, Fru Palm/Journalisten
  • Caroline Peters, Katarina Egerman
  • Rainer Phillipi, Peter Egermann
  • Jessica Früh , Fru Jacobi
  • Fabienne Riklin, Dotter
  • Krunoslav Vrbat, Fotografen
  • Sigfried Schellenberg , Fotografen

Szenen einer Ehe