Szenen einer Ehe

Succé för ovanligt fysiska tyska scener.

Slutscenen. Foto: Bettina Stöß.
Szenen einer Ehe

Succé för ovanligt fysiska tyska scener.

Schauspielhaus
Stuttgart
"I slutet av "Scener ur ett äktenskap " är publiken i extas. Applåder, jubel och rytmiskt klappande, entusiasm i alla rader under tio befriande minuter."
Roland Müller, Stuttgarter Zeitung

Om uppsättningen

Man trodde kanske inte att det var möjligt att göra så påtagligt fysisk teater av Bergmans subtila drama. Men kan någon, så är det tyskarna. Och som de kan det! Astrid Meyerfeldts Marianne klättrar och springer upp och ned i scenografin, gör armhävningar och sit-ups. Äktenskapet som crossfit-session. Det märks att Meyerfeldt har sin bakgrund på Berlins Volksbühne, som sedan Frank Castorf tog över 1992 gjort sig känd för sina expressiva och fysiskt utmanande uppsättningar.

Den lite mer återhållne Joachim Krón (känd från filmer av Tom Tykwer och Wim Wenders, och för en tysk publik särskilt för tevelångköraren Tatort)  kan också klättra, och, visar det sig i slutet, sjunga som Tom Waits. Det är ett enastående spel av bägge två.

Kritiken var lyrisk. Under rubriken "Virtuos kamp" kallade Stuttgarter Zeitung föreställningen "fläckfri" och förväntade sig utsålda hus (vilket också blev fallet). Regissören Jan Bosse (utan släktskap med Strindbergs hustru, såvitt vi vet) hade givit Stuttgartpubliken en "gåva" med sin "smarta, gripande, humoristiska och smärtfyllda" uppsättning. Aktörerna spelade, menade man, "med en intensitet som om deras kroppars alla fibrer och nerver var elektrifierade till det yttersta."

Die Welt uppskattade hur föreställningen lyfte fram komiken i pjäsen så att man begriper att "Woody Allen inte bara ville vara Amerikas Ingmar Bergman – utan också att det i Ingmar Bergman fanns en Woody Allen förborgad." Stuttgarter Nachrichten hyllade uppsättningens "kraftfulla bilder" och lyfte särskilt, som de flesta andra, fram de lysande skådespelarna. Liksom exempelvis Frankfurter Allgemeine, som tyckte att de "underbara skådespelarna" i Bosses regi på ett uppiggande sätt bryter av mot relationsdebatten från sjuttiotalet och Bergmans "självsönderslitningsritualer" med enkel humor och glad ironi.

Süddeutsche Zeitung kallade föreställningen för "teaterlycka" och en "triumf" för Schauspielhaus och den nytillträdde chefen Armin Petras. Man lyfte också fram Moritz Müllers grandiosa scenbild. Schwäbische Zeitung, slutligen, instämde med det mesta av ovanstående men lyfte dessutom fram Kathrin Plaths kongeniala kostym: sjuttitalskänslan från originalet var intakt, men här bytte man ut Liv Ullmanns nattlinne från Marimekko till tyska Trevirakläder (med sin gamla slogan "tragen, waschen, tragen" – bär, tvätta, bär).

Sammanfattningsvis måste således Stuttgarts version av Scener ur ett äktenskap kallas för en fullkomlig succé.

Källor

  • Roland Müller, "Virtuose Kämpfe", Stuttgarter Zeitung, 28 oktober 2013.
  • Matthias Heine, "Hier kommt der Urgötz mit der Biowaffe", Die Welt, 28 oktober 2013.
  • Nicole Golombek, "Macht kaputt, was euch kaputt macht", Stuttgarter Nachrichten, 28 oktober 2013.
  • Martin Halter, "Nim das, alter Schwabe", Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28 oktober 2013.
  • Christine Dossel, Süddeutsche Zeitung, 29 oktober 2013.
  • Barbara Miller, "Das Publikum ist aus dem Häuschen", Schwäbische Zeitung, 25 oktober 2013.

Bilder / videor

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Text
  • Renate Bleibtreu, Översättning
  • Jan Bosse, Regi
  • Moritz Müller, Scenografi
  • Kathrin Plath, Kostym
  • Arno Kraehahn, Musik
  • Rebecca Riedel och Mieke Ulfig, Video
  • Kevin Sock, Ljus
  • Gabriella Bußacker, Dramaturgi
  • Joachim Król, Johan
  • Astrid Meyerfeldt, Marianne
  • Lisa och Lea Engfer, Döttrarna (på video)

Fler uppsättningar av Scener ur ett äktenskap