Teater, 1986

Hamlet

Bergmans våldsamma och råa uppsättning sätter Pernilla Augusts Ofelia i centrum.

"En av mitt livs bästa föreställningar, en av de hållbaraste, starkaste, intensivaste, argaste föreställningar jag gjort."
Ingmar Bergman

Om uppsättningen

Bergmans Hamlet hade premiär på Dramaten den 20 december 1986. Hamlet spelades av Peter Stormare och Ofelia av Pernilla August. Uppsättningens grundläggande färgskala var stramt hållen i svart, rött och vitt. Göran Wassbergs kostymer angav ingen bestämd tid, utan associerade till skiftande stilar och epoker. 

"Blod är tolkningens tema" skrev Ingmar Björkstén i Svenska Dagbladet. Även Michael Bonnesen i danska Politiken beskrev hur uppsättningen betonade våldet och Hamlets vanmakt – även den politiska. Detta bekräftades inte minst i den våldsamma slutscenen där Fortinbras läderklädda soldater, beväpnade med k-pistar, rusade in och mejade ner alla i deras väg ackompanjerade av dånande rockmusik  Detta slut väckte flera associationer till en fascistisk militärdiktatur, där moralen är lika frånvarande som under Claudius regim.

Bergman bearbetade texten en hel del. Bland annat flyttades "att vara"-monologen till den scen där Hamlet instruerar skådespelartruppen inför framförandet av den pjäs som syftar till att avslöja faderns mord. Omplacering av monologen betonade temat: livet som teater, teater som liv. Hamlet blev skådespelare i dramat om sitt eget liv. I mottagandet av uppsättningen var det många som noterade detta, samt den påfallande porträttlikheten mellan Peter Stormare och en ung Ingmar Bergman.

Bergman lät även vissa skådespelare spela flera roller. Exempelvis spelades Cladius av Ulf Johanson som även dök upp i rollen som dödgrävare. Per Myrberg gjorde både vålnaden och skådespelartruppens ledare. 

Ofelia blev i Bergmans uppsättning en mer central gestalt än brukligt. Hon lämnade aldrig scenrummet och blev ett ständigt  närvarande stumt och skräckslaget vittne till skeendet. Bertil Palmqvist i Arbetet betonade uppsättningens karaktär av drömspel, där gränserna mellan inre och yttre suddas ut. Inte minst underströks detta i gestaltningen av Ofelia och Palmqvist tolkade det som att Bergman tänkt sig att det som sker egentligen är Ofelias mardröm, "denna unga människas smärtsamma upplevelse av världens brutalitet".

Föreställningen gick på export till London och New York där bemöttandet i stort sett blev positivt. Man uppfattade uppsättningen som uppfriskande ungdomligt rå och modern. En kritisk röst i New York, Clive Barnes, menade att "Bergmans Hamlet är en 1900-talsneurotiker som i bästa fall är färdig för psykiatrikerns soffa och i värsta fall bårhuset: [...] Ett mischmasch där karaktärerna framstår som bisarra, på gränsen till perversa". Men medgav också: "Ändå är föreställningen full av energi som kastar ett säreget ljus över pjäsen".

Källor

  • Per Arne Tjäder, Fruktan, medkänsla och kritisk distans: Den västerländska dramateorins historia, (Studentlitteratur, 2000).
  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Bernt Olsson och Ingemar Algulin, Litteraturens historia i Sverige, (Stockholm: Norstedts Förlag, 1987).
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag, 2002).
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag, 2002).
  • Birgitta Steene, Ingmar Bergman: A Reference Guide, (Amsterdam University Press, 2005).

Medarbetare

  • Herbert Grevenius, Dramaturg
  • Bengt Wanselius, Fotograf
  • Salek Altauz, Fäktningsinstruktör
  • William Shakespeare, Författare
  • Hans-Åke Bergström, Inspicient
  • Jan Wahlman, Inspicient
  • Mercedes Björlin, Koreografi
  • Göran Wassberg, Kostym
  • Stefan Glaumann, Ljud
  • Hans Åkesson, Ljussättare
  • Thomas Årlin, Ljustekniker
  • Jean Billgren, Musik
  • Christian Falk, Musik
  • Eva Maria Holm-Katzeff, Peruk och mask
  • Rolf Linder, Peruk och mask
  • Anna-Lena Melin, Peruk och mask
  • Leif Qviström, Peruk och mask
  • Katarina Sjöberg, Producent
  • Ingmar Bergman, Regi
  • Richard Looft, Regiassistent
  • Stefan Lundgren, Rekvisitör
  • Kaj Forsgårdh, Scenmästare
  • Britta Olin, Sufflös
  • Ulla Åberg, Dramaturg
  • Michael Vinsa, (okänd roll)
  • Ivan Ossoinak, (okänd roll)
  • Gerd Hagman, (okänd roll)
  • Oscar Ljung, (okänd roll)
  • Marie Richardson, (okänd roll)
  • Dennis Dahlsten, Kapten
  • Joakim Westerberg, Bernardo
  • Johan Lindell, Rosencranz
  • Johan Rabaeus, Gyldenstern
  • Pernilla August, Ofelia
  • Pierre Wilkner, Laertes
  • Ulf Johanson, Polonius
  • Gunnel Lindblom, Gertrud
  • Per Myrberg, Vålnaden
  • Peter Stormare, Hamlet
  • Börje Ahlstedt, Claudius
  • Britt G Hallqvist, Översättning