Långfilm, 1980

Aus dem Leben der Marionetten (Ur marionetternas liv)

Affärsman med konfliktfyllt äktenskap drabbas av mordiska impulser.

"Nere i München har Bergman kastat loss från sitt tummade och svenska familjealbum, vilket betyder att det som förlorats i hemtamhet i gengäld vunnits i fräschör och förnyelse."
Jurgen Schildt i Aftonbladet

Om filmen

I Bilder skriver Ingmar Bergman:

Ur marionetternas liv är min enda tyska film.
 Ormens ägg kan vid en första anblick förefalla lika tysk. Men den är koncipierad i Sverige och jag skrev den i närheten av förebuden om min personliga katastrof. 
Ormens ägg är sedd med en utanförståendes förtvivlade nyfikenhet.
 När jag gjorde Ur marionetternas liv hade jag någorlunda accepterat min tyska verklighet. Språket vållade mig inte längre några svårigheter. Jag arbetade sedan länge på teatern och kunde i stort sett höra om det som sades lät rätt eller fel. Jag tyckte jag kunde den tyska miljön och de tyska mänskorna.

 

Marionetternas liv, bakombild, Bergman, Walter Schmidinger, Christine Buchegger

Precis som tidigare i Sverige lyckades Bergman i Tyskland att bygga upp en skådespelarensemble som kunde tjäna honom lika väl framför kameran som på scen. Walter Schmidinger (Tim Mandelbaum) hade året innan medverkat i Ormens ägg och Christine Buchegger (Katarina Egermann) i Bergmans uppsättning av Hedda Gabler på Residenztheater.

Foto: Lars Karlsson © AB Svensk Filmindustri

 

Inspirationskällor

Bergman berättar vidare i Bilder: 

När jag var inne på mitt andra år i München började jag skriva på en historia som jag kallade Kärlek utan älskare. Den blev kolossal och formellt sönderbruten och speglade en upprivenhet som säkert hade med exilen att göra. Den utspelade sig i München med omgivningar och den handlade [...] om ett stort inspelat material som övergivits av sin regissör. [...]

Ingen i Sverige ville sätta ett öre i Kärlek utan älskare, trots att jag var beredd att själv satsa pengar. Jag talade med Horst Wendlandt som varit tysk medproducent i Ormens ägg, men han var bränd av den erfarenheten. Dino De Laurentiis tackade också nej och det blev snart uppenbart att detta stora och dyrbara projekt inte skulle bli av. Det var inte mer med det. Jag hade varit med förr och visste att ju dyrare äventyr man ger sig in i, desto större är möjligheterna att bli refuserad.

Jag begravde projektet utan bitterhet och tänkte inte mer på det. Senare fick jag idén att det skulle vara bra för ensemblekänslan på Residenztheater, om vi gjorde ett stycke TV-teater tillsammans. Det var då jag skar ut historien om Peter och Katarina ur den begravda Kärlek utan älskare.

Det finns några scener kvar ur det stora manuskriptet men i stort är Ur marionetternas liv en ny skrivning.

Den baserar sig på konkreta erinringar. Temat om två mänskor som är oupplösligt och smärtsamt förenade och samtidigt sliter i sina fängsel har följt mig länge.

Peter och Katarina gjorde sin första entré i Scener ur ett äktenskap. Där fick de utgöra kontrapunkten till Johan och Marianne i det första avsnittet.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Ingmar Bergman, Bilder.
  • Svensk filmdatabas.

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Regi, manus och producent
  • Horst Wendlandt, Producent
  • Sven Nykvist, Foto
  • Petra von Oelffen, Klippning
  • Herbert Strabel, Scenograf
  • Geri Ashur, Klippning
  • Rolf A. Wilhelm, Musik
  • Milan Bor, Mixning
  • Mathilde Basedow, Maskör
  • Anton Eder, Kläder
  • Emmi Horoschenkoff, Kläder
  • Rolf Zehetbauer, Dekor
  • Rudolf Iblherr, Ljussättare
  • Paulette Rubinstein, Ljudassistent
  • Peter Beil, Ljudtekniker
  • Norbert Lill, Ljudassistent
  • Harry Freude, Rekvisita
  • Barbara Freude Schnaase, Rekvisita
  • Franz Achter, Inspelningsledare
  • Michael Juncker, Inspelningsledare
  • Irmgard Kelpinski, Produktionsledare
  • Paulette Hufnagel, Produktionsledare
  • Helma Flachsmeier, Produktionssekreterare
  • Heidi Huber, Produktionsekonom
  • Karl-Heinz Hofmann, Fotoassistent
  • Lars Karlsson, Fotoassistent
  • Trudy von Trotha, Regiassistent
  • Johannes Kaetzler, Regiassistent
  • Arne Carlsson, Stillbildsfoto
  • Joe Hembus, Pressinformation
  • Robert Atzorn, Peter Egermann, affärsman
  • Christine Buchegger, Katarina Egermann, hans fru, modedirektris
  • Walter Schmidinger, Tim, egentligen Tomas Isidor Mandelbaum, Katarina Egermanns kollega
  • Heinz Bennent, Arthur Brenner
  • Lola Müthel, Cordelia Egermann, Peters mor, f.d. skådespelerska
  • Rita Russek, Katarina "Ka" Krafft, prostituerad
  • Gaby Dohm, Frau Anders, Peters sekreterare
  • Martin Benrath, Mogens Jensen, professor i psykiatri
  • Karl-Heinz Pelser, förhörsledaren
  • Toni Berger, dörrvakten på porrklubben
  • Ruth Olafs, sköterskan