Teater, 1975

Trettondagsafton

Bergman gör Shakespeare för första gången på 27 år.

"En fullödig teaterföreställning, genomförd med en artistisk vitalitet och scenisk fantasi som är alldeles bedövande; en högtidskväll om narrar och för narrar."
Leif Zern i Dagens Nyheter

Om uppsättningen

Föreställningen fick ett övervägande positivt mottagande, men flera kritiker menade att Bergman kringgått de mörkare stråken i Shakespeares kärlekskomedi. "Allting blir en magisk flöjt han och bara han spelar på", menade Björn Nilsson i Expressen. Talande är Teddy Brunius omdöme i Upsala Nya Tidning: "Ingen föreställning har i raffinemang och omväxling nått upp till den nivå där man finner Dramatens och Ingmar Bergmans scenkonst [...] Ändå var det bara en bagatell."

Trettondagsafton kom att bli Bergmans sista teateruppsättning i Sverige på nio år. Året efter, 1976, lämnade han landet på grund av den så kallade "skatteaffären". Hans återkomst till den svenska scenen och Dramaten skedde med en annan Shakespearepjäs, nämligen Kung Lear.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Birgitta Steene, Ingmar Bergman: A Reference Guide, (Amsterdam University Press, 2005).

Medarbetare