Aus dem Leben der Marionetten

Prisbelönte Andreas Kriegenburgs tre timmar långa uppsättning av Ur marionetternas liv fick övervägande positiv kritik.

Aus dem Leben der Marionetten

Prisbelönte Andreas Kriegenburgs tre timmar långa uppsättning av Ur marionetternas liv fick övervägande positiv kritik.

Thalia Theater
Hamburg
"[E]tt fängslande plågsamt psykodrama mellan dröm och verklighet"
Schweriner Volkzeitung

Om uppsättningen

Framförallt framhölls Kriegenburgs scenbild. Hamburger Abendblatts recensent kallade den "plågsamt estetisk" och menade att den förstärkte "den smärtsamma motsägelsen i yttre skönhet och inre förfulning". I Die Welt var Stefan Grund inne på samma spår och menade att Kriegenburg framställde Bergmans drama om existentiellt obehag "oroväckande vackert och farligt."

Scenen dominerades av en stor lackröd bur innanför vilken skådespelarna rörde sig som rastlösa djur. Omgiven av blommande körsbärsträd gav den också en asiatisk prägel, ett drag som förstärktes av att den prostituerade Ka bar Geishakostym och en stor tatuerad kinesisk drake över den exponerade, nakna ryggen. Dramats grymhet förstärktes i det att Kriegenburg lät scener utspelas på två olika plan i djupled. Samtidigt som Peter förgriper sig på Ka i fonden utspelades sig i förgrunden scenen mellan Katarina och hennes homosexuella kollega Tim, där Tims bitterhet blottläggsi en monolog om ensamhet och kroppens obevekliga åldrande.

De kritiska röster som hördes menade bland annat om att Kriegenburg låtit dramats höjdpunkt inträffa alltför sent i föreställningen. Susann Oberacker i Hamburger Morgenpost skrev bland annat att Kriegenburgs konstnärliga vision blivit ett självändamål och att första aktens artificiella prägel fick delar av premiärpubliken att tröttna och lämna föreställningen i pausen. Irene Bazinger i Frankfurter Allgemeine var kanske den som var mest kritisk mot föreställningen och fann den både pretentiös och banal. I Süddeutsche Zeitiung menade recensenten att föreställningen håller ihop, trots alltför påträngande musik, upprepningar, och en på sina ställen urspårad dialog.

Skådespelarna fick överlag överväldigande recensioner.  Maike Schiller i Hamburger Abendblatt menade att Jörg Pose i rollen som Peter var den ideala innehavaren av rollen som en man nära utbrottets rand. Schiller framhöll också Helmut Mooshammers Tim, som hon menade: "tecknar ett psykologiskt nyanserat porträtt av en ensam man". Stefan Grund i Die Welt utsåg den "storartade" Mooshammer till kvällens upptäckt. Judith Hoffmans insats i rollen som Katarina ansåg Grund kulminerar i hennes ursinniga slutmonolog. Irene Bazinger i Frankfurter Allgemeine menade dock att både Judith Hoffman och Hans Löw var både färg - och konturlösa och att Bergmans förbittrade verklighetsskildring aldrig riktigt nådde dem. 

Mordet på den prostituterade Ka lät Kriegenburg, till skillnad från Bergman, äga rum först i slutet av föreställningen då Peter låter sig täckas av den mördades blod. Enligt Die Welts Stefan Grund översatte Kriegenburg filmens språk till teaterns genom att låta scenerna ur Peters och Katarinas äktenskap löpa in och ut ur den upprepade scen där Peter besöker bordellen och Ka, kvinnan han i slutet ska komma att mörda istället för sin hustru. Därmed bäddar regissören in den poetiska Bergmantexten i lyriska bilder som upprätthåller spänningen under hela föreställningen.

Källor

  • Irene Bazinger, Frankfurter Algemeine Zeitung, 23. April 2007.
  • Susann Oberacker, Hamburger Morgenpost, 24 april 2007.
  • Stefan Grund, Die Welt, 22 april 2007.
  • Maike Schiller, Hamburger Abendblatt, 23 april, 2007.
  • Süddeutsche Zeitiung, 23 april 2007.
  • Schweriner Volkzeitung, 24 april 2007.

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Författare
  • Andreas Kriegenburg, Regi
  • Renate Bleibtreu, Översättning
  • Andrea Schraad, Kostym
  • Michael Verhovec, Musik
  • Claus Caesar, Dramaturg
  • Jörg Pose, Peter Egermann
  • Judith Hofmann, Katarina Egermann
  • Hans Löw, Mogens Jensen
  • Katharina Matz, Cordelia Egermann, Peters mor
  • Helmut Mooshammer, Tim
  • Katharina Behrens, Katarina "Ka" Krafft, prostituerad
  • Daniel Hoevels