Herbstsonate

Herbstsonate
Kammerspielen des Theaters Lübeck
Lübeck
"Hon [Anna Bergmann] gör intryck med hjälp av ett tydligt koncept, opretentiös personinstruering, ständiga samtidsreferenser – och en fantasi som på intet sätt motsäger det nyss nämnda."
Wochenzeitung der Hansestadt Lübeck

Om uppsättningen

Anna Bergmanns regi fick mestadels positiv kritik. "Hon gör intryck med hjälp av ett tydligt koncept, opretentiös personinstruering, ständiga samtidsreferenser – och en fantasi som på intet sätt motsäger det nyss nämnda", skrev Wochenzeitung der Hansestadt Lübeck.

Recensenterna ägnade Norbert Bellens fantasifulla scenrum en hel del uppmärksamhet. Den beskrevs bland annat av Kieler Nachrictens recensent: "Första akten utspelas i två intilliggande stugor med svenskt diagonala tapeter, efter paus har scenen vidgats och färgats djupblå, orden ersätts med bilder, drömsekvenser som kan betyda allt eller inget tar vid."

Vatten spelade här en stor roll, halva scenen bestod av en platt bassäng. Regissören kritiserades dock för att hon inte hushöll bättre med sina idéer: "En beröring i vattnet eller drömsekvens mindre hade gett uppsättningen mer precision", menade exempelvis Wochenzeitung der Hansestadt Lübeck.

Skådespeleriet fick genomgående fin kritik. Lübecker Nachrichtens recensent skrev bland annat: "Skådespelarna – Astrid Färber som kedjerökande, kallsinnad mor, Claudia Hübschmann som olycklig dotter och Doris Schefers kusligt stumma syster - utgör en trio med beklämmande självfördragsamhet. Bergmann förordar generalpauser, som fylls med mångtydbara blickar. Sven Simon, mannen som grotesk på Theater Lübeck, spelar prästen med liten tro, men desto större törst på vin och erotik, med rörande kvickhet."

Genom blickspel och långa tystnader fick skådespelarna möjlighet att spela ut: "En nästintill dialoglös middagsscen fylls av spänning mellan protagonisterna, Helenas ordlösa närvaro full av anklagelser, Viktors flyktförsök ur dilemmat, fulla av komiska markeringar."

Wochenzeitung der Hansestadt Lübeck var inte mindre entusiastiska: "Astrid Färber går in i rollen som den egocentriska modern med eftertryck liksom Claudia Hübschmann som gör dottern på väg att väckas ur sin reservation. Doris Schefer hittar fram till den chockskadade Helena enbart genom att använda blick och rörelse, och berör i sin ständiga närvaro."

Källor

  • Kieler Nachrichten, 9 oktober 2007.
  • Wochenzeitung der Hansestadt Lübeck, 9 oktober 2007.
  • Kieler Nachricten, 9 oktober 2007.

Medarbetare

  • Anna Bergmann, Regi
  • Norbert Bellen, Scenografi
  • Heiko Schnurpel, Ljud
  • Kristyna Plachetka, Koreografi
  • Astrid Färber, Charlotte
  • Claudia Hübschmann, Eva
  • Doris Schefer, Helena
  • Sven Simon, Victor

Fler uppsättningar av Höstsonaten