Efter repetitionen


År: 1984
Roller: 1 man, 2 kvinnor
Scen: Interiör

Efter repetitionen


År: 1984
Roller: 1 man, 2 kvinnor
Scen: Interiör

För att iscensätta Efter repetitionen i Sverige, kontakta Stiftelsen Ingmar Bergman: info@ingmarbergman.se
+46 (0) 8 665 11 88

”Detta är som en nattlig kantat: ingenting är vackrare än Bach, även om det är mindre kul än Offenbach. Du bestämmer.”
– Le Figaro, 1997 (om Théâtre de la Renaissances uppsättning)

Den åldrade regissören Henrik Vogler sitter ensam på teatern, som han ofta gör, efter en repetition av Strindbergs Ett drömspel. Anna, som spelar Indras dotter i pjäsen, anländer oväntat och börjar tala om sin döda mamma Rakel, som en gång var Voglers stjärnskådespelerska och älskarinna. Vogler återberättar ett möte med den alkoholiserade Rakel vilket rör upp gamla känslor hos honom, och Anna berättar varför hon egentligen kommit.

Efter repetitionen är en meditation över livet och döden, nuet och det förflutna, verkligheten och teatern.


Exempel på uppsättningar

  • Théâtre de la Renaissance, Paris 1997 (regi Louis-Do de Lenquesaing)
    Med Anna Karina som Rakel.
     
  • Compagnia Lavia, 2002 (regi Gabriele Lavia)
    Efter premiären på Teatro Stabile i Genua gick uppsättningen på en omfattande Italienturné till Neapel, Venedig, Rom, Bologna, Florens, Milano och Ravenna.
     
  • Toneelgroep Amsterdam, 2012 (regi Ivo van Hove)
    Iscensatt som en diptyk (där Persona följer i den andra akten), hade föreställningen premiär i Amsterdam och har sedan dess turnerat till exempelvis Barbican Centre i London, Dramaten i Stockholm och Kennedy Center i Washington, D.C.

 

För frågor om att iscensätta Efter repetitionen i Sverige, kontakta Stiftelsen Ingmar Bergman: info@ingmarbergman.se
+46 (0) 8 665 11 88

För uppsättningar utanför Sverige, kontakta Josef Weinberger, Ltd.:
plays@jwmail.co.uk
+44 (0) 20 7580 2827