Dalarna

Dalarna är antagligen själva sinnebilden av Sverige, dess natur och kultur. Inte minst sedan det förra sekelskiftets nationalromantiska stilperiod. Den svenska turistikonografin är en orgie i dalaföreteelser: den röda stugan, midsommarstången och dalahästen.

Det är ingen tillfällighet att när Bo Widerberg skulle förolämpa Bergman kallade han honom med en berömd formulering för "vår dalahäst mot världen". I ett antal av hans filmer finns en omisskännlig dalaprägel, även om, såvitt vi kunnat se, inga dalahästar förekommer.Ingmar Bergmans mormor hade ett sommarnöje i Dalarna, i Duvnäs i trakterna av Borlänge.

Scener ur ett äktenskap, arkivmaterial, J056

Familjens sommarnöje, "Våroms" kallat.

Som barn tillbringade Bergman sina somrar där och som vuxen flydde han då och då dit från familjeplikterna för att skriva. "Jag är uppvuxen i Dalarna. Älven, åsarna, skogarna och hedarna är ett landskap som finns inskrivet längst in i mitt medvetande." När sommarstället såldes efter mormoderns död fortsatte han ändå att regelbundet besöka Dalarna. Flera av femtiotalets manuskript tillkom vid vistelser på hotell Siljansborg i Rättvik: "Jag brukade bo i en liten dublett på översta våningen med utsikt över Siljan och åsarna."

Scener ur ett äktenskap, arkivmaterial, J056

Hotell där Bergman skrev flera manus.

Dalarnas landskap är omväxlande, med fjäll i norr, åkerlandskap i söder och sjön Siljan mittemellan. Skogen har ett för Sverige – med dess dominerande barrträd – ovanligt högt lövträdsbestånd, i synnerhet av björk. Jungfrukällan, som bland annat spelades in vid Styggforsen norr om Rättvik och i Skattungbyn i Orsa, är väl det tydligaste exemplet på hur Bergmans filmer inspirerats av dalamiljön.

Scener ur ett äktenskap, arkivmaterial, J056

Styggforsen, Rättvik, Dalarna

Även Nattvardsgästerna är inspelad i Dalarna, i trakten av Orsa Finnmark. Inspelningen ägde rum under de korta novemberdagarna, vilket gav filmen ett ljus som enligt Bergman själv var "ytterligt tacksamt men speciellt." Både Jungfrukällan och Nattvardsgästerna hade för övrigt sina urpremiärer i Dalarna, som en tacksamhetsgest från regissören till trakten och dess befolkning.

Trots att Det sjunde inseglets enda exteriörtagningar gjordes i Skåne, vilket märks, så verkar de ateljéuppförda skogsscenerna bära tydliga spår av Bergmans många dalavistelser.

På kartan