Långfilm, 1978

Herbstsonate (Höstsonaten)

Kvinnlig konsert­pianist konfronteras med sina undanstuvade vuxna döttrar.

"Redan första dagen när vi läste till­sammans i repetitionsstudion upptäckte jag att hon hade övat in hela sin roll framför spegeln med tonfall och gester. [...] Hon var kvar i 40-talet."
Ingmar Bergman om Ingrid Bergman

Om filmen

I Bilder berättar Bergman att Höstsonaten inte var det första projektet han planerade tillsammans med namnen Ingrid:

Tanken att arbeta med Ingrid Bergman var gammal men den initierar inte den här historien. Jag hade senast träffat henne på festivalen i Cannes i samband med visningen av Viskningar och rop. Då stoppade hon ett brev i min ficka, där hon på­minde mig om att jag lovat att vi skulle göra en film till­sammans. Vi planerade en gång Hjalmar Bergmans roman Chefen fru Ingeborg. [...]

Under några sommarveckor på Fårö skrev jag Höst­sonaten för att ha någonting i bagaget om Ormens ägg skulle kullbyttera.

 

Höstsonaten, bakombild, Ingrid Bergman, Käbi Lareti

Käbi Lareti, Bergmans dåvarande hustru, instruerar Ingrid Bergman (Charlotte) vid pianot.

Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri

 

Inspelningen

Bergman fortsätter i Bilder:

Mitt beslut var definitivt: jag skulle aldrig mer arbeta i Sverige. Därför upp­stod denna konstiga anordning med Höstsonaten i Norge. Jag trivdes i och för sig bra i de primitiva ateljéerna utanför Oslo. De byggdes 1913 och 1914 och har bara blivit stå­ende. Flygtrafiken gick visserligen rakt över oss vid vissa vindriktningar. Men för övrigt var det gammaldags och trevligt. Allt fanns men var lite förfallet och vanskött. Medarbetarna var vänliga men aningen amatörmässiga.

Själva inspelningen blev ansträngande. Med Ingrid Bergman hade jag inte vad man menar med samarbets­svårigheter. Det var snarare en sorts språkförbistring i djupare bemärkelse. Redan första dagen när vi läste till­sammans i repetitionsstudion upptäckte jag att hon hade övat in hela sin roll framför spegeln med tonfall och gester. Det stod klart att hon hade en annan approach till sin yrkesutövning än vi andra. Hon var kvar i 40-talet.

Jag tror hon ägde något snillrikt, egendomligt inrättat datasystem. Trots att hennes mottagningsmekanismer för regi inte satt på de ställen där man är van vid att de ska sitta - och där de ska sitta - måste hon på något vis ha varit mottaglig för impulser från en och annan regissör. Man ser ju att hon är utomordentligt bra i åtskilliga amerikanska filmer. Hos Hitchcock är hon till exempel alltid storartad. Honom avskydde hon. Jag tror att han aldrig generade sig för att vara respektlös och en smula arrogant, vilket natur­ligtvis var precis det rätta sättet att få henne att lyssna.

Jag upptäckte redan under repetitionsarbetet att här gick det inte med förståelse och lyhördhet. Här måste jag arbeta med metoder som jag annars avvisar, framför allt aggression. En gång sa hon till mig: 'Om du inte säger hur jag ska göra den här scenen, så smäller jag till dig.' Det tyckte jag ganska mycket om.

 

Höstsonaten, Halvar Björk

Viktor (Halvar Björk): "Jag frågade om hon älskade någon annan. Hon svarade att hon aldrig hade älskat någon människa, och att hon var oförmögen att älska."

Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri

 

Källor

  • Svensk filmdatabas.
  • Ingmar Bergman, Bilder.
  • Ingmar Bergmans Arkiv.

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Regi och manus
  • Sven Nykvist, Foto
  • Sylvia Ingemarsson, Klippning
  • Anna Asp, Scenograf
  • Inger Pehrsson, Kläder
  • Cecilia Drott, Smink
  • Owe Svensson, Ljudtekniker och mixning
  • Jo Banoun, Elektriker
  • Bjarne Kjos, Passare
  • Jarle Hole, Passare
  • Gunnar Bøvollen, Passare
  • Ragnar Waaranperä, Passare
  • Ulf Pramfors, Passare
  • Bo Andersson, Passare
  • Barbro Sörman, Kostymör
  • Per Mørk, Byggledare
  • Tom Olsson, Snickare
  • Percy Nilsson, Snickare
  • Rolf Persson, Målare
  • Demetrios Glavas, Rekvisita
  • Jon Arvesen, Rekvisita
  • Tommy Persson, B-ljud
  • Hans Lindgren, Inspelningsledare
  • Daniel Bergman, Passarassistent
  • Carl Gustaf Nykvist, Fotoassistent
  • Lars Karlsson, Fotoassistent
  • Katinka Faragó, Produktionsledare
  • Lena Hansson-Varhegyi, Produktionsassistent
  • Lars-Owe Carlberg, Produktionsekonom
  • Ingrid Bergman, Charlotte
  • Liv Ullmann, Eva, hennes dotter
  • Lena Nyman, Helena, Evas yngre syster
  • Halvar Björk, Viktor, Evas man, präst
  • Erland Josephson, Josef, Charlottes man
  • Gunnar Björnstrand, Paul, Charlottes agent
  • Linn Ullmann, Eva som barn
  • Mimi Pollak, pianolärarinnan
  • Marianne Aminoff, Charlottes sekreterare
  • Eva von Hanno, sjuksköterskan
  • Knut Wigert, professorn
  • Georg Løkkeberg, Leonardo, Charlottes vän
  • Arne Bang-Hansen, onkel Otto
  • Knut Andersen, Övrig medarbetare
  • Gunnar Sakshaug, Övrig medarbetare
  • Ase Seim, Övrig medarbetare