Skrivet 24 okt 2013

Lördagslåten # 6

Gör helgmyset komplett med lite Bergman-relaterad musikunderhållning! Varje lördag [uppdatering: en lördag då och då] presenterar vi en ny låt med Bergmankoppling. Så småningom blir det en fin-fin spellista för alla tillfällen – The Original Ingmar Bergman Spotify Playlist. (Mer om Bergman och musik här.)

Lördagslåt #6 är:

Benjamin Britten, Suite No 3 for Solo Cello Opus 87: VII Recitativo: Fantastico. Cello: Truls Mørk. Virgin Classics, 2001.

Ingen av Bergmans filmer innehåller så mycket musik som Fanny och Alexander. Av de många stycken som framförs är det väl särskilt två som brukar uppmärksammas: Schumanns pianokvintett i ess-dur (vars lugubra andra sats utgör filmens musikaliska huvudtema) och Siciliana-satsen från Bachs andra flöjtsonat som biskop Vergerus envisas med att spela.

Men det är något speciellt med de två Britten-stycken som också finns där, eftersom de är sådana tydliga anakronismer. Annars är all musik i filmen samtida eller äldre i förhållande till det tidiga nittonhundratal när skeendet skall äga rum. Klassisk, helt enkelt.

Men Brittens cellosviter skrevs under 1960- och 70-talen och låter, sina Bach-referenser till trots, tydligt modernistiska.

Varför Bergman valt den i sammanhanget tillsynes opassande Britten kan vi inte veta, men noteras bör att den tredje svitens recitativ har benämningen "Fantastico" och spelas i filmen just vid bokstavligen fantastiska tillfällen: dels när Isak Jacobi enleverar barnen från biskopsgården (hur det nu gick till?); dels när Oscars vålnad besöker sin mor.