P A Lundgren

Filmarkitekt / Scenograf 1911-2002

En av svensk films verkligt stora filmarkitekter och scenografer som samarbetade med Ingmar Bergman på inte mindre än 18 filmer, från Det regnar på vår kärlek (1946) till Beröringen (1971), med Det sjunde inseglet (1956) som stor höjdpunkt. Lundgren har kommenterat Bergman så här: "Vi skäller på varandra i varje film. Men han är den klaraste man kan jobba med. Han är en mästare på många sätt. Inte minst i att säga vad han vill." Förutom Bergman samarbetade han med en rad andra namnkunniga regissörer, som Jan Troell,  Alf Sjöberg och Arne Mattsson.

P A Lundgren

Filmarkitekt / Scenograf 1911-2002

En av svensk films verkligt stora filmarkitekter och scenografer som samarbetade med Ingmar Bergman på inte mindre än 18 filmer, från Det regnar på vår kärlek (1946) till Beröringen (1971), med Det sjunde inseglet (1956) som stor höjdpunkt. Lundgren har kommenterat Bergman så här: "Vi skäller på varandra i varje film. Men han är den klaraste man kan jobba med. Han är en mästare på många sätt. Inte minst i att säga vad han vill." Förutom Bergman samarbetade han med en rad andra namnkunniga regissörer, som Jan Troell,  Alf Sjöberg och Arne Mattsson.

"När andra filmarkitekter gör sina ritningar, lämnar dem ifrån sig och struntar i den praktiska delen av jobbet gör han tvärtom."

Rune Hjelm, produktionsledare på Europa Film

Om Lundgren

Född Per Axel Lundgren den 3 juli 1911 i Västra Harg, Östergötland, som son till statarföräldrar. Efter att han fått avslag som B-fotograf började han 1934 arbeta som dekorationsmålare för filmarkitekten Bertil Duroy. Tio år senare gjorde Lundgren själv debut som filmarkitekt, i Hasse Ekmans förstlingsverk Excellensen med ansvar att framställa dekoren.

Bortsett från några månader vid Konstfack, som Lundgren fann tröttande, var han självlärd i sitt yrke. Som filmarkitekt blev han snabbt banbrytande, i det att han vid inspelningarna lät införa förgrundsmodeller i stället för att bygga autentiska miljöer i full skala, vilket inte minst innebar stora kostnadsbesparingar för svensk film. Lundgrens vida kompetens och konstnärskap innebar även att hans engagemang ofta sträckte sig längre än till det scenografiska arbetet. Han var även kreativt skapande som rekvisitör.

Samarbetet med Ingmar Bergman inleddes med Det regnar på vår kärlek och avslutades 17 filmer senare med Beröringen. Kort efter premiären av den senare kommenterade Lundgren Ingmar Bergman så här: "Vi skäller på varandra i varje film. Men han är den klaraste man kan jobba med. Han är en mästare på många sätt. Inte minst i att säga vad han vill."

Som arkitekten bakom Det sjunde inseglet fann det sig naturligt för Lundgren att skapa filmens kyrkmålningar, med Albertus Pictor medeltidsbilder som inspiration. Lämpligt nog hade han som barn helst av allt velat bli kyrkmålare. 

Lundgrens största film tillika en av hans största framgångar var Jan Troells Utvandrarna. Förutom att bygga om ett småländskt torp som senare blev Karl Oskars (Max von Sydow), fick Lundgren bland annat nytta av sin tid som statarson när han fick i uppgift att lära Liv Ullmann att handmjölka en ko. Tillsammans med Det sjunde inseglet är Utvandrarna den film som Lundgren själv sagt att han funnit mest stimulerande, inte minst för att han så starkt uppskattade att arbeta i de historiska miljöerna.

1974 tilldelades han en special-Guldbagge för den tidstrogna miljön i Vilgot Sjömans film En handfull kärlek, en utmärkelse som tidigare endast tillfallit skådespelare och regissörer. Så här kommenterade Rune Hjelm, produktionsledare på Europa Film, valet:

"De kunde inte ha valt någon bättre eller mer kvalificerad mottagare av den så kallade Fjärde Guldbaggen. Per Axel sliter mer än de flesta. När andra filmarkitekter gör sina ritningar, lämnar dem ifrån sig och struntar i den praktiska delen av jobbet gör han tvärtom. Han jobbar långt in på nätterna och har aldrig dragit sig undan några besvärligheter."

I en tv-film kommenterade Bergman på sin 80-årsdag den då 86-årige filmarkitekten som en människa som hela tiden gav i stället för att ta, som kunde lösa de svåraste problem och trolla med modeller.

1976 drabbades Lundgren av svår afasi, varför han tvingades avsluta sitt arbete vid filmen några år senare. Då hade han hunnit med 134 filmer, och hade förutom med Bergman och Troell även arbeta med en rad andra namnkunniga regissörer: Alf Sjöberg, Alf Kjellin, Stig Olin, Arne Mattsson, Jörn Donner och Janne Halldoff.

1998 gjorde Erik Bäfving och Anders Lundgren dokumentären Filmarkitekt P A Lundgren.

Per Axel Lundgren avled 2002, i Arlöv.

Källor

  • Lars Engmar, Södra Dalarnes Tidning, 17 oktober 2002.
  • Lars-Olof Löthwall, Göteborgs-Posten, 14 juli 1998.
  • Svensk filmdatabas.