Teater, 1967

Seks personer søker en forfatter

När Bergman satte upp Pirandellos pjäs i Malmö skedde det på Intiman med 200 platser, denna gång var det på Nationaltheatret i Oslo.
"Spelet på förscenen förnekade all illusionism - till den grad att den lilla flickan i de sex rollernas dystra familj till slut fick drunkna i sufflörluckan."
Henrik Sjögren i Lek och raseri

Om uppsättningen

Henrik Sjögren i Lek och raseri:

Nationaltheatret är betydligt större [än Intiman] med hovteaterns barockform: hästskosvängda rader, förgylld stuckornametik och röda plyschfåtöljer – illusionsdistansen är inbyhggd och behöver ingen markering.

Bergman lät scenen ligga bar och öppen. Med tre platåer, som en långsträckt trappa, sluttade scenen ut mot salongen. Dramat sträcktes fram mot oss på en bricka. Spelet på förscenen förnekade all illusionism - till den grad att den lilla flickan i de sex rollernas dystra familj till slut fick drunkna i sufflörluckan. Den lilla har av sin syster fått veta vad en scen är för något: 'Jo, ser du, det är ett ställe där man leker att det är på riktigt.'

 

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlsson Bokförlag, 2002).

Bilder / videor

Medarbetare