Aus dem Leben der Marionetten

Philip Tiedemann regisserade denna österrikiska urpremiär.

Aus dem Leben der Marionetten

Philip Tiedemann regisserade denna österrikiska urpremiär.

Theater in der Josefstadt
Wien
"[S]cenerna med makarnas erbarmerliga hjälplösa tvåsamhet tillhör de bästa under Theater in der Josefstadts senaste år."
Bernadette Lietzow, Tiroler Tageszeitung

Om uppsättningen

Regissören Philip Tiedemann har tidigare satt upp Tomas Vinterbergs Festen på samma scen, en föreställning för vilken huvudrollsinnehavaren Bernhard Schir, som här spelar rollen som Peter Egermann, belönades med det österrikiska teaterpriset Nestroy.

Georg Petermichl i Nachkritik menar att varken teater eller film idag tillåts vara så svårsmält och långrandig idag som då Bergman var verksam och anser att regissör Philip Tiedemanns österrikiska uruppförande av Ur marionetternas liv aldrig blir mer än en "Bergman-light". De aparta detaljer Tiedemann fört in i dramat, som exempelvis undersökningsledares spatserkäpp, gör att publiken förväntar sig en fars. Bergmans helvetsritt har omvandlats till ett utvecklingsdrama och att filmens existentialism är ersatt av en tillspetsad vardagsskildring. Petermichl avslutar sin recension: "Även om det är ett tänkvärt angreppssätt förlorar Bergmans text i denna iscensättning sin övertygande trovärdighet. Premiärpubliken reagerar med återhållna applåder".

I Die Presse anmärker Norbert Mayer på föreställningens längd, 110 minuter med oavbrutet grälande och menar vidare att resultatet, trots engagemanget bara är en avglans av originalet: "en borgerlig tolkning av medelsvenssons sönderfall". Han avslutar: "Bonjour tristess! Men, varför egentligen? Det står aldrig riktigt klart i denna upputsade scenkarusell".

Under rubriken "eländets banalitet" skriver recensenten Martin Lhotzky i Frankfurter Allgemeine Zeitung: "Vad som på pappret låter som en kortversion av Scener ur ett äktenskap blir heller aldrig blir mer än så." Han menar vidare att rollen som Katarina Egermann knappast erbjuder skådespelerskan Maria Köstlinger mycket svängrum. Han beskriver henne som en "Bergmanfigur: alkoholiserad och knappast mäktig en enda ärlig rörelse".

I Der Standard skriver Ronald Pohl "Med betoning på de talrika drinkarna, som Egermann (Bernhard Schir) och hans fru Katarina (Maria Köstlinger) inmundigar, kan man konstatera: En själ dör extra dry." Schir, menar han, "blir en borgerlig utgåva av en Brechtfigur: han spelar ut en oro som ryms djupt inom honom".

I Neues Volkblatt var recensenten Renate Wagner mer förskonande. Han skriver att Etienne Pluss scenbilds glatta yta effektfullt återspeglar föreställningens märkliga stämning. Om Sylvester Groths Tim skriver hon vidare: ”Den homosexuelle konstnären Tim har visserligen bara en marginell betydelse för händelseförloppet, men när den tv-bekante Sylvester Groth spelar honom, håller publiken andan. Den själsliga avgrund, som når åskådarrummet från scenen blir nästan chockartat kännbar."

I Tiroler Tageszeitung är även Bernadette Lietzow positiv och skriver bland annat: "Regissören Philip Tidemann hanterar den karga, intensiva förlagan med stor intelligens, Bernhard Schir, tv-stjärnan med rötter i Innsbruck, gestaltar Peter med utomordentlig autensitet och utan fåfänga, Maria Köstlinger är som Katarina jämbördig: scenerna med makarnas erbarmerliga hjälplösa tvåsamhet tillhör de bästa under Theater in der Josefstadts senaste år."

 

Källor

  • Bernadette Lietzow, Tiroler Tageszeitung, 7 mars 2009.
  • Norbert Mayer, Die Presse, 6 mars 2009.
  • Georg Petermichl, Nachkritik, 7 mars 2009.
  • Ronald Pohl, Der Standard, 8 mars 2009.
  • Renate Wagner, Neues Volksblatt, 7 mars 2009.

Bilder / videor

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Författare
  • Stephan von Wedel, Kostym
  • Ole Schmidt, Musik
  • Philip Tiedemann, Regi
  • Etienne Pluss, Scenografi
  • Bernhard Schir, Peter Egerman
  • Maria Köstlinger, Katarina Egerman
  • Alexander Strobele, Prof. Mogens Jensen
  • Marianne Nentwich, Cordelia Egerman
  • Sylvester Groth, Tomas Isidor Mandelbaum,Tim
  • Elfriede Schüsseleder, Fru Anders
  • Peter Scholz, Arthur Brenner
  • Silvia Meisterle, Ka
  • Hans Wolfgang Pemmer, En dörrvakt