Fortrolige samtaler

Succé för uttömmande och stringent återbesök.

Fortrolige samtaler

Succé för uttömmande och stringent återbesök.

Nationaltheatret
12 jan — 6 feb 2018
Oslo

Andra uppsättningar

  • Nationaltheatret, Oslo
Et klassisk stykke teater som bærer ordets og samtalens makt inn i en ny tid.
- Mode Steinkjer i Dagsavisen

Om produktionen

Liv Ullmann regisserade 1996 Enskilda samtal för TV. 20 år senare fick hennes teaterbearbetning av Bergmans manus ett fint mottagande från kritikerna.

Tillägg i form av utdrag ur Bergmans mor och fars dagböcker och brev utgjorde den mest radikala aspekten av Ullmanns bearbetning. Denna textexpansion intensifierade redan etablerade teman samtidigt som nya frågeställningar började pocka på uppmärksamhet. I stället för att dramatisera valde Ullmann att låta en berättarröst återge föräldrarnas ord. Ett grepp som tilllätt de tre rösterna att tala med bibehållen individualitet och särprägel. 

Kritikerna betonade föreställningens stringens och rika känslospektrum. Okonstlat var det adjektiv som märktes flitigast för att beskriva scenografin, skådespeleriet och det sparsmakade musikackompanjemanget signerat Sjostakovitjs, Schumann och Beethoven.

Mode Steinkjer i Dagsavisen:  

Vakre, spartanske tablåer omgir rollefigurene, og i scenograf Milja Salovaaras finesse av en scene finnes både det nostalgiske blikket mot fortiden rammet inn av det store veggmaleriet i bakgrunnen, og innestengtheten og ufriheten i rammen på gulvet – et liggende bilde hvor figurene trer tredimensjonalt ut og hvor Annas vilje sprenger seg fram. Også Liv Ullmann sprenger manusets rammer, gir det evig aktualitet og skjønnhet, enten det er i formidlingen av det finstemte begjæret mellom Anna og Thomas, eller i den avveiende fortroligheten som ligger i skriftemålets natur. Et klassisk stykke teater som bærer ordets og samtalens makt inn i en ny tid.

Karen Frøsland Nystøyl i NRK:

Fortrolige samtaler er en enkel og renskåret forestilling. Kapittelvis oppbygd og sentrert rundt dialogen. Ingen effekter eller musikk ligger under når samtalene utspiller seg. Det er et virkemiddel som retter publikums konsentrasjon dit Ullmann vil ha den: Til samtalen under fire øyne, der ingen ting får forstyrre og det ekte livet på godt og vondt kommer til overflaten.

/…./

Også scenebildet er preget av konsentrasjon: Sparsommelig møblert i grå og blå toner. En bakvegg av panel er satt inn i en stor ramme – et bilde med vakkert nyansespill, samtidig massivt innenfor de tykke rammene.

Det er for tett til å finne en glipe stor nok til å presse seg ut, men samtidig så massivt at det når som helst kan sprenge seg ut av rammen – om det vil. Slik Annas liv også er. Men noen eksplosjon blir det aldri.

Några kritiska röster höjdes dock mot Ullmanns användning av föräldrarnas dagböcker och brev.

Mona Levin i Aftenposten : 

På film kan man bruke voice over, fortellende nærbilder eller flytende overganger, på scenen blir det veldig mange ord, så mange at de fjerner oss fra dramaet. Hver gang samtalene og situasjonene strammer seg til på scenen, brytes flyten av fortellerstemmen.

Källor

  • "Liv Ullmanns stille triumf", Mode Steinkjer, Dagsavisen, 10 januari 2016.
  • "Fortrolighet for åpen scene", Karen Frøsland Nystøyl, NRK, 10 januari 2016.
  • "Ensomme enetaler", Mona Levin, Aftenposten, 10 januari 2016.

Bilder / videor

Medarbetare

  • Ingmar Bergman, Författare
  • Liv Ullmann, Regi
  • Milja Salovaara, Scenograf
  • Ingrid Nylander, Kostym
  • Nick Schlieper, Ljussättning
  • Nils Wingerei, Ljuddesign
  • Ruth H. Norvik, Maskör
  • Einar Bjørge, Regiassistent
  • Marte Engebrigtsen, Anna
  • Anneke von der Lippe, Marta
  • Mattis Herman Nyquist, Henrik
  • Liv Bernhoft Osa, Karin
  • Hermann Sabado, Tomas
  • Kari Simonsen, Berättaren
  • Bjørn Skagestad, Jacob