Scener ur ett äktenskap

Fjorton årskurs 3-elever vid Svenska institutionen delar på Johan och Mariannes roller.

Scener ur ett äktenskap

Fjorton årskurs 3-elever vid Svenska institutionen delar på Johan och Mariannes roller.

Teaterhögskolan
Helsingfors
"Stildraget att låta hela skådespelarensemblen par om par och i återkommande faser av förhållandet tolka olika scener ur ett och samma äktenskap gör skådespelet mycket intressant."
Borgåbladet & Östra Nyland

Om uppsättningen

Under rubriken "Intimitetens anatomi" skriver Martin Welander i Västra Nyland:

Vid varje scenbyte får vi alltså en ny Johan och en ny Marianne i ständigt nya konstellationer och i takt med att det på ytan så perfekta äktenskapet imploderar får åskådarna därmed följa två personers öden som är splittrade och mångfaldigade men samtidigt hejgjutna och konsekventa.
En annan fördel med den här uppdelningen är att Groth kan hålla intensiteten uppe på samma sätt som i en film. Groth ?klipper? mellan scenerna utan förflyttningar ? från sovrummet till toaletten, från bilen till vardagsrummet osv. ? och ibland låter han t.o.m. scenerna överlappa varandra. Det finns inga transporsträckor, utan precis som i Bergmans original är fokus riktad på de två människorna som krälar som maskar under forskarens mikroskop.

[...]

Scener ur ett äktenskap är en pjäs som sätter skådespelarna i centrum. De kan i viss mån fly in i textmassorna, men är ändå utelämnade åt sig själv och sin motspelare. Marcus Groth låter sina adepter vara personliga, tolka och uttrycka enligt hur de själva upplever sina roller. Vi får alltså se mycket olika versioner av Johan och Marianne. Replikerna får olika färg beroende på skådespelarens tolkning och uttryck: ibland är det komiskt, ibland ironiskt; ibland lågmält, ibland hyperaktivt.

Egil Green i Borgåbladet & Östra Nyland:

Skådespelet är samtidigt ett lärdomsprov för kandidatexamen, där regissören fokuserat på ett så naturalistiskt skådespel som möjligt. Det innebär att skådespelaren strävar efter att vara sig själv och spela så naturligt som det bara går. Pjäsen skrik och utbrott är med andra ord inget effektsökeri utan en logisk del av dialogen.
Och vilken dialog. Det finns inte många som på ett så lysande sätt som Ingmar Bergman lyckas dissekera problemen inom äktenskapet. I synnerhet i scenerna när spriten börjar flöda, brister konventionens alla hakar och vi bjuds på några verkligt saftiga gräl.

[...]

Stildraget att låta hela skådespelarensemblen par om par och i återkommande faser av förhållandet tolka olika scener ur ett och samma äktenskap gör skådespelet mycket intressant. Släktskapet till en välgjord episodfilm ligger väldigt nära.
Samtidigt som publikens förväntningar växer beträffande fortsättningen på storyn exponerar spelsättet också de enskilda skådespelarnas rolltolkningar på ett omväxlande och optimalt sätt.
Fastän Bergman ser på äktenskap och skilsmässa genom att slita och riva ned, gömmer också dialogen på berörande brottstycken av värme, förståelse och kärlek. Den intensiva pjäsen gör hur som helst att speltiden på knappa tre timmar inte besvärar en endaste gång.


 

Källor

  • Borgåbladet & Östra Nyland 21 okt 2010
  • Västra Nyland 21 okt 2010

Medarbetare

  • Marcus Groth, Regi
  • Carine Ravaud, Scenografi
  • Pia Honkaharju, Kostym
  • Jukka Kolimaa, Ljusdesign
  • Uoti Huotari , Ljud
  • Barbaros Gokdemir, Video
  • Sofia Molin, Regiassistent
  • Maria Kaihovirta, Producent
  • Niklas Sandström, Fotograf
  • Peter Ahlqvist
  • Andrea Björkholm
  • Kajsa Ek
  • Nils Granberg
  • Wilhelm Grotenfelt
  • Jussi Järvinen
  • Petter Kevin
  • Julia Korander
  • Iida Kuningas
  • Kira-Emmi Pohtokari
  • Matti Raita
  • Tinja Sabel
  • Sara-Marie Soulié
  • Christoffer Strandberg

Fler uppsättningar av Scener ur ett äktenskap