Den goda viljan
År: 1992
Roller: 9 män, 7 kvinnor (men flexibelt)
Scen: Växlande
År: 1992
Roller: 9 män, 7 kvinnor (men flexibelt)
Scen: Växlande
”Den goda viljan förändrade också sättet jag förstod mig själv och min egen familj på, i synnerhet min far. Och den blev viktig för mitt eget skrivande. Ja, så viktig att jag döpte huvudpersonen i min första roman till Henrik, och skrev tvåhundra sidor om hur hans föräldrar möttes, med Bergmans bok som mönster. Sedan dess har jag läst Den goda viljan och efterföljaren Enskilda samtal flera gånger, senast nu för ett par veckor sedan, och jag måste säga att jag inte har läst några litterära verk från den tiden som är bättre än de båda böckerna.”– Karl Ove Knausgård
Den fattige och blyge präststudenten Henrik möter överklassflickan Anna – vacker, utlevande och omtyckt av alla. Henrik blir omedelbart attraherad, av Anna själv men också av hennes privilegierade livsförhållanden. Trots motstånd från sina mödrar blir Anna och Henrik förälskade.
Den goda viljan är en delvis biografisk, delvis fantasifull, skildring av Bergmans föräldrars första tio år tillsammans och en studie I familjeförhållanden, klass, tro och hyckleri. Boken har kallats en av det svenska nittonhundratalets främsta kärleksromaner.
Exempel på uppsättningar
- Dramaten, Stockholm, 2016 (regi Eirik Stubø)
(Bild ovan)
- Studio-Théâtre de La Comédie Française, Paris, 2006 (bearbetning Guy Zilberstein, regi Anne Kessler)
För frågor om att iscensätta Den goda viljan i Sverige, kontaktas Stiftelsen Ingmar Bergman: info@ingmarbergman.se
+46 (0) 8 665 11 88
För uppsättningar utanför Sverige, kontakta Josef Weinberger, Ltd.:
plays@jwmail.co.uk
+44 (0) 20 7580 2827