Göran Wassberg

Scenograf 1939-

Framstående svensk scenograf och kostymör. Trogen medarbetare till Ingmar Bergman under senare delen av dennes karriär.

Göran Wassberg

Scenograf 1939-

Framstående svensk scenograf och kostymör. Trogen medarbetare till Ingmar Bergman under senare delen av dennes karriär.

"Jag älskar att samarbeta med honom."

Bergman om Wassberg i Lek och raseri

Om Wassberg

Född Sven Göran Wassberg i Bromma, Stockholm den 4 februari 1939.

Wassbergs hjärta började klappa för teatern vid en tidig ålder. I en intervju i Ny Teknik berättade han om ett besök på Kungliga Operan när han var åtta år:

”Jag var på operan med morsan och farsan och såg Lille Petters resa till månen, det var en skakande upplevelse. Det var så oerhört upphetsande att det fanns något annat, något nytt bakom ridån.”

När Wassberg gick på Blackebergs gymnasium 1957 bestämde sig skolans teatergrupp för att sätta upp John Millington Synges Hjälten på den gröna ön. Med ytterst begränsade resurser fick Wassberg göra scenbilden. För regi stod den unge Lennart Kollberg med vilken Wassberg senare skulle komma att samarbeta flitigt.

Att det skulle bli en karriär inom teatern var dock inte helt självklart. Efter studenten läste Wassberg företagsekonomi och statskunskap på universitetet. Teaterintresset tog dock tillslut överhanden.

1966-86 var Wassberg verksam som scenograf vid Riksteatern. Under sina 20 år där hann han med 120 uppsättningar, bland annat Richard III, Little Shop of Horrors och Cabaret. 1980 gjorde han scenografin till Dramaten-uppsättningen av Molières Hustruskolan i regi av Alf Sjöberg. Efter att ha lämnat Riksteatern var Wassberg från 1986 och fram till pensionen fast anställd vid Dramaten. Det var under denna period samarbetet med Ingmar Bergman tog sin början. Wassberg gjorde på Dramaten bland annat scenografin till Bergmans iscensättningar av Gengångare, Hamlet, Goldbergvariationer, Maria Stuart och talversionen av Euripides Backanterna (operaversionens scenbilder gjordes av Lennart Mörk). Det blev också ett par tv-produktioner, Larmar och gör sig till samt Bergmans yrkesverksamma farväl Saraband. Wassberg gjorde även scenografin till filmen Trolösa i regi Liv Ullmann efter manus av Bergman.

Wassberg har även firat internationella framgångar, bland annat med scenografin till de hyllade iscensättningarna av Brittens Peter Grimes i regi av Tony Palmer vid Zurich Opera House 1989 och Mussorgskijs Boris Godunov i regi Stein Winge vid Chicago Lyric Opera 1994.

2004 tilldelades Wassberg Svenska Akademiens Carl Åkermarks stipendium och 2010 tilldelades han Anders Sandrews stipendium för "uppskattad och respekterad konstnärlig gärning".

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Calle Arvidsson, "Glappet mellan idé och ritning minskar – men cad för teaterscenografi kan bli för bra", Ny Teknik, 22 februari 2001.

Bilder / videor