Vi uppmärksammar tre nya böcker om Ingmar Bergman. Först ut är Leif Zerns summering av sin livsgärning som teaterkritiker, Kritik, där Bergman är en inte oviktig del. Karin Helander, professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, är redaktör för den nya antologin Ingmar Bergman mellan teori och praktik: Reflektioner av forskare och konstnärer. Boken består av tjugo texter av bland andra Maaret Koskinen, Suzanne Osten och Anna Sofia Rossholm.
Bilder av Bergman berättar filmskapare och författare om varsin Bergmanfilm som har påverkat dem. Bland medverkande skribenter finns Tomas Bannerhed, Lisa Langseth och Kristoffer Leandoer.
Läs utdrag:
Kritik
Ingmar Bergman mellan teori och praktik
Bilder av Bergman

Den 21 januari 2020 är det premiär för en helt ny bearbetning av Bergmans Persona, på nya Riverside Studios i London. Produktionen inviger teaterscenen i det nyöppnade kulturhuset Riverside. För regi och bearbetning står Paul Schoolman och i huvudrollerna syns Alice Krige och Nobuhle Ketelo.
Läs mer

Det årliga och välbesökta Bergmansymposiet i Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm äger rum den 23 november och har som tema "Bergman och Dämonerna".
Bland de medverkande syns religionspsykologen och författaren Owe Wikström, psykoanalytikern Cecilia Hector, Jan Holmberg, vd för Stiftelsen Ingmar Bergman, och filmprofessor Maaret Koskinen. Årets film: Vargtimmen.

Bergmansymposium: "Bergman och Dämonerna"
Datum och tid: Lördag den 23 november, kl 10.00-17.00
Plats: Hedvig Eleonora kyrka, Storgatan 2, i Stockholm
Biljetter: Fri entré
Information: https://hedvigeleonora.se/bergmansymposium/
 

Från programbladet: 

Man kan förstå att Ingmar Bergman var trött på epitetet ”demonregissör”, han hade hört det sedan debuten på 1940-talet. Och det hörs fortfarande. På många sätt är det missvisande. Bergman var aldrig den sortens regissör som lurade eller tvingade sina medarbetare. Eller arbetskamrater, för att använda hans eget favoritord i det svenska språket. 

Samtidigt är det uppenbart att Bergman hade demoniska drag. Den respekt och ömsinthet han visade arbetskamraterna blandades med välkända vredes-utbrott och svordomar. Mycket av detta kan tillskrivas de ”dämoner” (han stavar dem så) som Bergman själv ofta hänvisade till – de som ständigt ansatte honom och liknar det som idolen Strindberg kallade för ”makterna”. 

Andra skulle kalla det för neuroser, ångest eller använda det diffusa men idag så populära begreppet ”psykisk ohälsa”. Men även om det säkert finns rimliga kliniska sätt att analysera Bergman som människa och konstnär, så var han själv noga med att också förstå sina dämoner som ett slags metafysiska krafter, som påverkade honom utifrån. Säkert mest på ont, men även på gott. 

Dämonerna ställde till det för Bergman (och hans omgivning), men var också nödvändiga arbetsredskap. Han hade, åtminstone i perioder, förmågan att som han sade spänna dem för vagnen, tvinga dem att göra nytta. 

I årets Bergmansymposium håller under förmiddagen psykoanalytikern Cecilia Hector, VD för Ingmar Bergman Stiftelsen Jan Holmberg och religionspsykologen Owe Wikström varsitt föredrag över ämnet. Pianisten Ivetta Ihrka och cellisten Filip Graden står för musiken. Efter lunch introducerar Maaret Koskinen filmen Vargtimmen. Efter filmvisningen håller Sven Milltoft och Maaret Koskinen ett panelsamtal med förmiddagens medverkande. Dagen avslutas med mingel i kyrkan. 

Välkommen! 
 

Jan Holmberg, Sven Milltoft 

 

Skrivet 14 okt 2019

LIV på hemmaplan

Liv Ullmann turnerar i Norge med Riksteatret och föreställningen "LIV", en föreställning som är ett nära möte med Ullmann där hon berättar om sitt liv och sin karriär, i samtal med teaterchefen Tom Remlov.

-"Att resa runt i Norge och möte publik på hemmaplan är en av de saker jag har drömt om att göra igen alltsedan jag spelade i Ett dockhem på min första turné med Riksteatret. Den här gången möter jag publiken som mig själv. Som Liv. Det är henne jag tycker bäst om att vara", säger Liv Ullmann.

Läs mer om "LIV"

Läs mer om Liv Ullmann

En av Nordens stora regissörer, Egill Pálsson, har tagit sig an Ingmar Bergman klassiker och föreställningen har fått ett fantastiskt mottagande:

 ”Aalborg Teaters Fanny og Alexander er en bedrift og en kraftpræstation. Aldeles mesterligt forløser den Ingmar Bergmans mesterverk.” Otto Pretzmann, Nordjyske

”Når forestillningen er slut, og man har skiftevis grin tog grædt i mere end to timer, føler man næsten selv, at man har fået en ny familie.”
Stine Kjølby Christensen, migogaalborg.dk

”uanset om du er en kæmpestor fan af Bergman og hans film, eller aldrig har hørt om den før, så venter der dig en både velspillet, flo tog virkelig interessant aften på Aalborg Teater.”
Torben Rølmer-Bille, Kulturkapellet

Den 5 oktober är det sista chansen för den här gången att se Fanny och Alexander på Aalborg Teaters stora scen.

Läs mer

Skrivet 8 jul 2019

Bergmanåret summerat

Stiftelsen Ingmar Bergman har tagit fram en krönika på engelska över Bergmanåret 2018 med statistik, internationella nedslag, insikter och slutsatsen att jubileet blev ett av de största över en enskild kulturpersonlighet någonsin, och det absolut största över en filmskapare, vilket var målsättningen. Alla förväntningar har överträffats.

Läs krönikan i sin helhet HÄR.

Journalister och Bergman100-arrangörer kan beställa ett fysiskt exemplar av krönikan via info@ingmarbergman.se.

Skrivet 15 apr 2019

Bibi Andersson 1935-2019

Bibi Andersson, one of Sweden’s most famous actresses, passed away yesterday.

Born in Stockholm 1935, Andersson made her film debut at the age of fifteen, in a soap commercial directed by Ingmar Bergman, with whom she would work extensively for decades, on stage and screen alike. After several minor but distinctive roles in his films of the late fifties (including Wild Strawberries and The Seventh Seal), she took on the demanding leading role of nurse Alma in Persona (1966), one of the greatest performances in Swedish cinema.

Andersson’s and Bergman’s collaboration would continue, not least on the stage of the Royal Dramatic Theatre, where she would also direct plays such as Sam Shepard’s True West (1990). Though Bibi Andersson’s international career was never in par with her exceptional talent, she played in films by both Robert Altman and John Huston, as well as in Gabriel Axel’s Academy award-winning Babette’s Feast (1987).

Her international commitment went far beyond the entertainment industry. In the 1980s, she co-founded ’Artists for peace’ as part of the international peace movement, and during the Balkan war she initiated the aid project ’Open Road – Sarajevo’.

In her native Sweden, Bibi Andersson’s importance as a cultural figure cannot possibly be overstated. To her ingenues in Bergman’s films of the fifties, she brought a rare and elusive quality, sometimes saving the characters from triviality. Her later interpretations of mature women were stunning, as her title role in Keve Hjelm’s television adaptation of Strindberg’s Miss Julie (1969), or the mother in Marie-Louise Ekman’s The Elephant Walk (1979) demonstrate. Swedish block busters of the 2000s such as Shit happens or the Arn franchise, have Andersson’s performances to thank for their memorable moments.

To everything else, Bibi Andersson was an artist of great integrity. In one of her last interviews, she would comment on her work with Ingmar Bergman: ’In his later years, he would talk so much about ”his” actors, about how much he loved ”his” actors. I’m not your bloody actress, I thought.” No, Bibi Andersson was never the actress of anybody, but in her own right an extraordinary artist.

Jan Holmberg, CEO of the Ingmar Bergman Foundation

Osänt 21 dec 2018

Osänt: Jul

Osänt: Jul
Ingmar Bergman om julen som ett minne blott.

Journalisten Marie Nyreröd intervjuade Ingmar Bergman under många år och har gjort ett antal dokumentärer och program. Inför Bergmanåret 2018 producerade Nyreröd sexton personliga kortfilmer på olika teman utifrån opublicerat material filmat på Fårö 2002-2003 för SVT.


Osänt: Psalm 305
Ingmar Bergman om psalmen som citeras i både Smultronstället och Saraband.

Journalisten Marie Nyreröd intervjuade Ingmar Bergman under många år och har gjort ett antal dokumentärer och program. Inför Bergmanåret 2018 producerade Nyreröd sexton personliga kortfilmer på olika teman utifrån opublicerat material filmat på Fårö 2002-2003 för SVT.

Osänt: Dalarna
Ingmar Bergman om barndomens sommarlandskap.

Journalisten Marie Nyreröd intervjuade Ingmar Bergman under många år och har gjort ett antal dokumentärer och program. Inför Bergmanåret 2018 producerade Nyreröd sexton personliga kortfilmer på olika teman utifrån opublicerat material filmat på Fårö 2002-2003 för SVT.