Gunilla Palmstierna-Weiss
Världskänd teaterscenograf och kostymdesigner som gjorde framgång med sin avskalade stil. Palmstierna-Weiss utbildade sig vid Konstakademin i Amsterdam och på Konstfack i Stockholm i början av 1950-talet. Hon fokuserade på teatern efter samarbetet med maken Peter Weiss succé Mordet i Marat 1964 och fick en Tony Award när pjäsen sattes upp på Broadway. Samarbetet med Ingmar Bergman inleddes 1966 då Bergman satte upp Peter Weiss pjäs Rannsakningen på Dramaten. Med åren blev det totalt 11 samarbeten dem emellan på Dramaten och Residenztheater i München.
Gunilla Palmstierna-Weiss
Världskänd teaterscenograf och kostymdesigner som gjorde framgång med sin avskalade stil. Palmstierna-Weiss utbildade sig vid Konstakademin i Amsterdam och på Konstfack i Stockholm i början av 1950-talet. Hon fokuserade på teatern efter samarbetet med maken Peter Weiss succé Mordet i Marat 1964 och fick en Tony Award när pjäsen sattes upp på Broadway. Samarbetet med Ingmar Bergman inleddes 1966 då Bergman satte upp Peter Weiss pjäs Rannsakningen på Dramaten. Med åren blev det totalt 11 samarbeten dem emellan på Dramaten och Residenztheater i München.
Om Palmstierna-Weiss
Gunilla Palmstierna-Weiss föddes den 28 mars 1928 i Lausanne, Schweiz. Hon utbildade sig 1945–52 vid Konstakademin i Amsterdam och på Konstfack i Stockholm. Palmstierna-Weiss arbetade först parallellt med keramisk skulptur, formgivande och scenografi för att sedan alltmer övergå till att uteslutande arbeta på teatern. Introduktionen till teatern kom till stor del genom maken Peter Weiss, som hon gifte sig med 1952.
Palmstierna svarade för scenbild och kostymer när Weiss 1964 fick sitt stora genombrott med Mordet på Marat i Västberlin. Hon ansvarade även för motsvarande vid Peter Brooks uppsättning av pjäsen i London samma år, samt på Dramaten följande år. 1966 samarbetade hon för första gången med Ingmar Bergman när denne satte upp Weiss Rannsakningen på Dramaten. Med åren blev det totalt 11 samarbeten på Dramaten och Residenztheater i München.
Hennes avskalade, arkitektoniskt utformade scenografier har också uppmärksammats på många teatrar i Europa samt i USA. Om sitt arbete har hon sagt:
"Scenografin är en del av ett teaterstycke. Pjäsen ingår i ett socialt sammanhang. Scenografin har när den är som bäst en stor uppgift att understryka och förtydliga pjäsens innehåll. Särskilt viktigt känns det för mig när det gäller pjäser som visar nya vägar och möjligheter; på vilka sätt vi kan ändra våra levnadsvillkor, såväl de inre psykologiska som de yttre politiska."
Gunilla Palmstierna-Weiss är verksam som författare och keramiker och har även varit lärare i måleri samt förläst om teaterscenografi och konsthantverk.
Hon var mellan åren 1949–51 gift med illustratören Mark Sylwan samt från 1952 med Peter Weiss fram till dennes död 1982. Hon har två barn, Mikael Sylwan och Nadja Weiss.
Källor
- Myggans nöjeslexikon: ett uppslagsverk om underhållning, red. Uno Myggan Ericson, (Höganäs: Bra böcker, 1989-1993).