Teater, 1983

Dom Juan

Den tyska kritikerkåren är inte helt med på noterna när Bergman för tredje gången gör Molières pjäs.

"En trött gammal man går över Molières lik".
Armin Eichholtz i Münchner Merkur

Om uppsättningen

En franskklassicistisk pjäs regisserad av en svensk i Tyskland var uppenbarligen inget framgångsrecept och kritiken var inte översvallande.

Armin Eichholtz i Münchner Merkur verkade uppriktigt irriterad på regissören, som han kallade för "Strindbergs Psycho-sonson från höga Norden, som ur sin sydligaste psykologifria motspelare tar fram något som liknar en infernokris". Överlag kryddades recensionerna av klichéer om förmodade bergmanska hälsotillstånd: ångest, neuroser och "skandinavisk driftsförnekelse"

Enligt Bergman själv var emellertid Dom Juan hans allra bästa Molièreuppsättning någonsin.
 I en intervju med Henrik Sjögren framhöll han att: "De tyska recensionerna är konstant missvisande. Jag fick skällning för allt jag gjorde där nere.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag, 2002).

Bilder / videor

Medarbetare

  • Denis Werb, Musiker (trumpet)
  • Wolfgang Kohl, Musiker (slaginstrument)
  • Rudolf G. Knabl, Musik
  • Hansgeorg Eder, Inspicient
  • Molière, Författare
  • Gisela Scheidler, Fotograf
  • Gerd Anthoff, Pierrot
  • Franz Kollasch, Herr Dimanche
  • Olivia Grigolli, Mathurine
  • Franz Kutschera, Stengästen
  • Klaus Guth, Don Alonso
  • Erich Hallhuber, Don Carlos
  • Gundi Ellert, Charlotte
  • Birgit Doll, Donna Elvira
  • Michael Degen, Don Juan
  • Erwin Faber, Gusman
  • Hilmar Thate, Sganarelle
  • Ingmar Bergman, Regi
  • Annette Gassman, Regiassistent
  • Gunilla Palmstierna-Weiss, Scenografi
  • Svea Köller-Zweig, Sufflös
  • Heinz Schwarzinger, Översättning