Paradistorg
Regissören Gunnel Lindbloms första långfilm producerad av Bergman och Cinematograph.
"Dramatiskt och rakt skildrar Gunnel Lindblom hur en liten idyll sprängs sönder inifrån, därför att den vilar på egoism, omedvetenhet och ytans generositet."Monika Tunbäck-Hanson i Göteborgs-Posten
Om filmen
Paradistorg var den trogna bergmanmedarbetaren Gunnel Lindbloms debut som filmregissör. Hon hade tidigare – vid sidan av skådespeleriet – satt upp några teaterpjäser och iscensatt en av dem för TV.
Förslaget att filmatisera Ulla Isakssons roman Paradistorg kom inte från henne själv utan från Bergman, som var road att själv producera den på sitt bolag Cinematograph. Han kände också Ulla Isaksson väl sedan tidigare; han hade ju regisserat både Nära livet och Jungfrukällan efter hennes manuskript. Och nu ville Ingmar Bergman att de skulle skriva ett manus tillsammans. Detta skedde kring årsskiftet 1975–76, och redan till sommaren skulle inspelningen gå igång. Att Filminstitutet skulle ställa upp var ganska självklart, och även SF var intresserat. Manusarbetet kom snart igång.
Strax därpå inträffade den beramade skatteaffären med polishämtning på Dramaten, Bergmans sammanbrott och följande exil till Tyskland. Detta innebar att Bergman inte kunde följa inspelningen som han – och Gunnel Lindblom – egentligen hade velat.
Det svenska kritikermottagandet var ljumt, men publikt blev filmen en relativ framgång. Paradistorg visades i en sidoserie vid Cannesfestivalen 1977, vilket blev startskottet till en internationell succé. Filmen mottogs som en ny "Bergmanfilm" och blev – vid sidan av Bergmans egna filmer – en av svensk films största exportframgångar under 70-talet.
Birgitta Valberg, hos Bergman bland annat känd från Jungfrukällan, guldbaggebelönades för huvudrollen som läkare i Paradistorg.
Källor
- Ingmar Bergmans Arkiv.
- Svensk filmdatabas.
Texten avslöjar filmens slut.
Till Paradistorg, en gammal grosshandlarvilla med prunkande snickarglädje kommer sommar efter sommar Katha. Hon är i 60-årsåldern och läkare med ett sprucket äktenskap bakom sig. I sin yrkesutövning är hon mycket noggrann, men även under semestern vill hon ha ordning och reda.
Paradistorg byggdes för 50 år sedan av hennes far, pappersgrossisten Wilhelm, som också kommer ut om sommaren med sin hustru Alma, men det är Katha som numera styr och ställer.
Katha har två döttrar, Annika som är gift med Ture och har två barn, samt den lite slarvigare Sassa som har en ny sambo, Puss.
Katha har också en bror som emellertid inte ofta har tid att komma ut, men han skickar sin son, den 19-årige Thomas.
Till denna skara, som samlas för att fira sommar tillsammans, ansluter sig också Sassas väninna Ingrid och hennes svårt känsloskadade son King. Han är nio år och ett problembarn som de andra har svårt att ställa upp för.
Katha vill gärna att Paradistorg ska vara en idyll, den idyll hon upplevde som barn, men traditionerna blir påfrestande, familjebanden skaver och generationerna håller inte sams -- livet utanför sommaridyllen ger kännbara sår hos paradisets ihärdigaste försvarare. Livet är helt enkelt inte som förr, inte ens för dem som alltid bor där ute, gårdskarlen Arthur och hans hustru Saga som fått ett missbildat barn.
Den som får konflikterna att blomma ut är dessutom Kathas gamla väninna sedan årtionden tillbaka, socialarbetaren Emma, som reagerar mot Kathas stelhet och utsiktslösa försök att stänga ute den övriga världen under sommaren. De känner visserligen bägge starkt för barnen, men Emma mest för dem som inte finner sin plats i idyllen.
Filmen blir en konfrontation och dragkamp mellan dessa bägge starka kvinnor. Kulmen blir det oväntade självmordet av den känslige Thomas, som är störd av allt som händer ute i världen.
Den som i detta ögonblick kanske drabbas hårdast är King, och nu vaknar Katha till plötslig insikt. Hon beger sig ut att leta efter honom, när han plötsligt har försvunnit.
Men slutet står ändå öppet. Vad händer till sist med King? Vad gör vi med våra barn?
Medarbetare
- Gunnel Lindblom, Regi
- Ulla Isaksson, Manus
- Ingmar Bergman, Producent
- Tony Forsberg, Foto
- Siv Lundgren, Klippning
- Anna Asp, Scenograf
- Kerstin Eriksdotter, Scripta
- Inger Pehrsson, Kläder
- Cecilia Drott, Smink
- Kaj Larsen, Rekvisita
- Duncan Lamont, Musik
- Evert Taube, Musik
- Georg Riedel, Musik
- Lars Lundberg, Ljudläggning
- Göran Carmback, Ljudtekniker
- Owe Svensson, Mixning
- Nils Melander, Ljussättare
- Ulf Pramfors, Passare
- Anders Bergkvist, Passare
- Ragnar Waaranperä, Passare
- Bengt Lundgren, Passare
- Bo Ahlgren, Elektriker
- Stefan Gustafsson, Elektriker
- Ann Lilljequist, Attributör
- Lars Karlsson, B-foto
- Johan Nykvist, Kameraoperatör
- Lars-Owe Carlberg, Inspelningsledare
- Johan Clason, Inspelningsledare
- Katinka Faragó, Produktionsledare
- Ulla Ledin, Produktionsassistent
- Daniel Bergman, Passarassistent
- Caroline von Rosen, Klädassistent
- Dagny Lind, Alma, Kathas mor
- Holger Löwenadler, Wilhelm, Kathas far
- Per Myrberg, Ture
- Inga Landgré, Saga Svensson
- Göran Stangertz, Puss
- Maria Blomkvist, Eva, Sassas dotter
- Pontus Gustafsson, Tomas, Kathas brorson
- Oscar Ljung, Arthur Svensson, Sagas man
- Sif Ruud, Emma, socialarbetare
- Toni Magnusson, King, Ingrids son
- Marianne Aminoff, Christina, Tomas mor
- Anna Borg, Kajsa, Annikas dotter
- Mats Helander, Andreas, Annikas son
- Agneta Ekmanner, Sassa, Kathas dotter
- Gösta Prüzelius, Carl
- Margaretha Byström, Annika, Kathas äldsta dotter, läkare
- Birgitta Valberg, Katha Wik, läkare
- Solveig Ternström, Ingrid
- Arne Carlsson, Övrig medarbetare
- Gunnar Salander, Övrig medarbetare
- Dagmar Snäcke, Övrig medarbetare